real time web analytics
menu

Belastingadviseurs maken zich grote zorgen

Fiscus doof voor vragen: hoorn op de haak gegooid

Uitgeest- Belastingadviseurs worden moedeloos van de onbereikbare Belastingtelefoon. In ruim één op de vier gevallen gooien ze de hoorn op de haak omdat ze te lang in de wachtrij blijven hangen. Brancheverenigingen van adviseurs maken zich grote zorgen. "Als belastingadviseur heb je veelvuldig contact met de belastingdienst" maar in veel gevallen is de belastingdienst niet of zeer moeilijk bereikbaar.

Meerdere boekhouders, administratiekantoren, accountantskantoren en belastingadviseurs in de regio klachten over de veelvuldige onbereikbaarheid van de belastingdienst. Om daarnaast nog maar niet te spreken over de onvolledige en/of niet juiste antwoorden die gegeven worden.

Boekhouder, administratiekantoren, accountantskantoren en belastingadviseurs

Het blijkt uit gegevens van de fiscus over de bereikbaarheid van de Belastingtelefoon. Van de bijna 900.000 telefoontjes die boekhouders, administratiekantoren, accountantskantoren en belastingadviseurs naar het speciaal voor hen ingerichte nummer deden, hingen ze in ruim 250.000 gevallen op terwijl ze in de wachtrij stonden.


„Als ik uit alle problemen bij de Belastingdienst moet kiezen, staat de bereikbaarheid met stip op één”, zegt Sylvester Schenk, directeur van het Register Belastingadviseurs.
Het is ook voor gewone belastingbetalers bijzonder moeilijk om de Belastingtelefoon te bereiken. Ruim 1 miljoen bellers hebben dit jaar al opgehangen terwijl ze in de wachtrij stonden.

Problemen Belastingdienst stappelen zich op

De problemen bij de belastingdienst blijven zich op deze manier opstappelen, al jaren wordt er geklaagd over het huidige ICT-systeem van de belastingdienst, wat verouderd is en met hangen en wurgen overend gehouden wordt, maar ook de nieuwe privacy wetgeving die per 1 mei 2018 is ingegaan, is volledig langs de belastingdienst heen gegaan. De belastingdienst heeft aangegeven dat het zeker nog wel 1 tot 2 jaar duurt voor dat zij hier aan kunnen voldoen.

Daarnaast beginnen de klachten rond de bereikbaarheid van de belastingdienst weer toe te nemen, terwijl dit de afgelopen jaren juist onder controle leek te zijn.